Hoppa över navigeringen, gå direkt till innehåll.
Start /

Störning i sjukresesystemet

Hantering av tillstånd för sjukresa vid tekniska problem med sjukresesystemet

Nedanstående gäller endast för patienter som inte har tillstånd och sjukresekort registrerade sedan tidigare i sjukresesystemet. För de patienter som redan har tillstånd och sjukresekort går det bra att ringa till beställningscentralen.

Resa med taxi

Patienter som ska åka taxi och inte kan vänta på att systemet kommer igång igen lägga ut pengar för en privat taxi. Ni i vården skickar in det elektroniska formuläret Ersättningstillstånd, se länk nedan. Kundservice för färdtjänst och sjukresor skickar ut en blankett till patienten för kompletterande information.  Patienten sparar taxikvittot och skickar in det till oss i original tillsammans med ifylld blankett.

Tillstånd för ersättning av redan utförd resa

Resa med rullstolstaxi/specialfordon

Patienter som ska åka med specialfordon och inte kan vänta på att sjukresesystemet kommer igång igen kan ringa till Rullstolstaxi och lägga ut pengar för kostnaden. Ni i vården skickar in det elektroniska formuläret Ersättningstillstånd, se länk nedan. Kundservice för färdtjänst och sjukresor skickar ut en blankett till patienten för kompletterande information.  Patienten sparar taxikvittot och skickar in det till oss i original tillsammans med ifylld blankett.

Tillstånd för ersättning av redan utförd resa

Vid beställning måste det anges om transportrullstol behövs dvs. om patienten inte har egen rullstol. Om trappklättrare behövs ska det också uppges vid beställning. För närvarande kan Rullstolstaxi bokas hos nedanstående leverantörer.

Samtrans 08-1200 1200
Taxi Kurir 08-30 00 03
Taxi 020 08-287 515
Ekerö Taxi 08-560 35100
Haninge/Nynäshamn 08-741 11 11
Sirius 08-745 33 01
Södertälje Taxi 08-554 20 510

Sjukresebiljetter

För de akutmottagningar som har sjukresebiljetter går dessa bra att använda för resor med taxi, men inte med rullstolstaxi. Kom ihåg att skicka in följesedeln till oss.