Hoppa över navigeringen, gå direkt till innehåll.
Start /

Begränsade öppettider på Helpdesk onsdagen den 5 september

Under onsdagen den 5 september har Helpdesk öppet mellan klockan 9-12.  Det innebär att vår supporttelefon inte är bemannad under eftermiddagen och vi kommer inte hantera de tillstånd för sjukresa som kommer in via våra tillståndsformulär. Vet ni om att era patienter har behov av att resa under denna period så vänligen skicka in tillståndsunderlaget senast klockan 11 på onsdag förmiddag. Helpdesk har öppet enligt ordinarie tider torsdagen den 6 september. Då hanteras tillstånd och mejl som kommit in till oss.

Behöver er patient åka inom perioden vi har stängt gäller nedanstående hantering. 

Ni som har behörighet i sjukresesystemet kan registrera tillstånd för sjukresa som vanligt för patienter folkbokförda i Stockholms län och asylsökande. Beställningscentraler och Resegarantin har öppet som vanligt. 

Resa med taxi

Patienter som har behov att åka sjukresa med taxi kan boka och lägga ut pengar för en privat taxi med valfritt taxibolag. Patienten sparar taxikvittot och skickar in det till oss i original tillsammans med tillstånd från er för att få ersättning i efterskott. Ni fyller i formulär Tillstånd för ersättning av redan utförd resa.  Utomlänspatienter skickar ersättningskraven till sitt hemlandsting.

Resa med rullstolstaxi/specialfordon

Patienter som ska åka med specialfordon och inte kan vänta på att sjukresesystemet kommer igång igen kan ringa till Rullstolstaxi och lägga ut pengar för kostnaden. Patienten sparar taxikvittot och skickar in det till oss i original tillsammans med tillstånd för ersättning i efterskott från er. Ni fyller i formulär Tillstånd för ersättning av redan utförd resa.  Utomlänspatienter skickar ersättningskraven till sitt hemlandsting.

Vid beställning måste det anges om transportrullstol behövs dvs. om patienten inte har egen rullstol. Om trappklättrare behövs ska det också uppges vid beställning. För närvarande kan Rullstolstaxi bokas hos nedanstående leverantörer.

Samtrans 08 1200 1200
Taxi Kurir 08 30 00 03
Sverigetaxi 08 287 515
Ekerö Taxi 08 560 35100
Haninge & Nynäshamns taxi 08 741 11 11
Sirius 08 745 33 01
Södertälje Taxi 08 554 20 510

Sjukresebiljetter

Akutmottagningar har sjukresebiljetter som ska användas vid driftstörningar.  Sjukresebiljetterna gäller endast för taxi, inte rullstolstaxi, och endast inom SLL. Kom ihåg att ni måste skicka in en följesedel till oss för varje sjukresebiljett.

Biljetterna kan användas till följande patienter

  • Personer folkbokförda i Stockholms läns landsting
  • Utomlänare
  • Asylsökande (giltigt LMA-kort krävs, ange LMA-kortnummer på följesedeln)
  • Medborgare från EU- eller ESS-land (giltigt EU-kort krävs, kopia på kortet måste bifogas följesedeln)
  • Tillståndslös

Övriga utländska medborgare med tillfällig vistelse i Sverige har aldrig rätt till sjukresa. Läs mer om reglerna för sjukresebiljetter under menyval Sjukresebiljetter.